Cecylia Malik

english
Cecylia Malik
Malarka, performerka, kuratorka, edukatorka i aktywistka.

Jest autorką wielu wystaw i projektów artystycznych. Do najważniejszych z nich zaliczyć można: Ikonostas Miasto, Koncert u Pana Żula (Galeria Zderzak Kraków), „365 Drzew” i „6 Rzek”. Wspkólnie z Justynką Koeke zrealizowakła projekty: „Ulica Smolekńsk 22/8”, i „Modraszek Kolektyw” (akcja w obronie krakowskiego parku krajobrazowego Zakrzówek, która zjednoczyła bardzo wiele krakowskich środowisk, zyskała medialny rozgłos i znacząco wpłynęła na decyzje miasta w sprawie ochrony terenów zielonych).

Za realizację projektu „365 Drzew” otrzymała tytuł Kulturystki roku 2010, przyznawany przez Instruktorów Radiowego Domu Kultury Programu 3 Polskiego Radia. Owocem nagrodzonego projektu jest publikacja, pod tym samym tytułem, wydana w 2011 roku przez fundaję Bęc Zmiana, w formie książki–albumu. Jest laureatką nagrody publiczności Kulturalne Odloty 2010 przyznawanej przez krakowską Gazetę Wyborczą - w kategorii artysta roku. Brała udział w Biennale fotografii w Poznaniu oraz w 11 Biennale Sztuki Współczesnej Dialogues w Petersburgu. 2012 stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ur 1975 w Krakowie

  • 1995-2001 studia na Wydziale Malarstwa w krakowskiej ASP, dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Leszka Misiaka
  • 2002 Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa dla młodych twórców
  • 2006-2007 podyplomowe studia kuratorskie na Wydziale Historii Sztuki UJ
  • od 2007 razem z Rozalią Malik tworzy zespół Negradonna
  • od 2007 współprowadzi Mały Klub Bunkra Sztuki
  • 2010 wspólnie z Justyną Koeke jest kuratorką projektu „Ulica Smoleńsk 22/8”
    nagroda „Kulturystka roku” przyznana przez Radiowy Dom Kultury Programu 3 Polskiego Radia
    nagroda „Artystka Roku” w plebiscycie „Odloty Kulturalne” Gazety Wyborczej
  • 2011 wydanie książki „365 Drzew” przez Fundacje Bęc Zmiana
    warsztaty „Szukanie Skarbu” w ramach festiwalu Artboom, warsztaty i akcja „Moda na Drzewa” w ramach Takk! Katowice Prezydencja 2011
    akcja społeczno - artystyczna „Modraszek Kolektyw” w obronie terenów zielonych krakowskiego Zakrzówka. Akcja wymyślona i zorganizowana wspólnie z Justyną Koeke
  • 2012 realizacja projektu „6 Rzek” w tym filmu dokumentalnego wspólnie z Piotrem Pawlusem oraz udział w Artboom festiwal
    stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • Statement

    Jako artystka uważam się za malarką. Nawet jak robie fotografie, czy tworze sytuacje to myślę obrazem. Nigdy pomysły nie przychodzą mi do głowy w pracowni, ani po dłuższych rozmyślaniach. Żeby wymyślić kolejną prace, musze po prostu wyjść z domu i chłonąć otaczający mnie świat, czekać na jakąś przygodę. Interesują mnie sprawy, które naprawdę bardzo dobrze znam. Tematem ostatniego projektu „Ulica Smoleńsk 22/8” był nasz dom rodziny. Nie potrafiłabym się zaangażować w tak intensywny sposób w czyjąś historie, ineresują mnie moje własne. Inspiracje do nowych prac znajduje w najbliższym otoczeniu. „Koncert u Pana Żula” to projekt o moim bezdomnym sąsiedzie. Zainteresował mnie, dlatego, że spotykałam go codziennie, a nie z powodu, że zajmuje się w sztuce tematyką społeczną.

    Ważna w mojej pracy artystycznej jest przygoda, ale też ryzyko. Chcąc zrealizować kolejne prace artystyczne często robie rzeczy, których się boje, w których musze przełamać strach czy zmęczenie. Takie doświadczenie miałam podczas malowania na ulicy, wspinając się po drzewach, czy płynąc Wisłą ręcznie zrobioną łódką.

    Bardzo ważna w sztuce jest dla mnie autentyczność i bezkompromisowość.

    Oprócz samego wizualnego rezultatu projektu tak samo ważna jest dla mnie historia, która mnie inspirowała, i która się wydarzyła podczas pracy. Do swoich działań wciągam otaczających mnie ludzi.

    Bardzo lubię pracować z innymi artystami, najbardziej z moimi siostrami. Wspólne tworzenie to największa radość. W projektach, w których biorę udział często zmieniam role, czasem jestem artystką, czasem kuratorką lub animatorką kultury, a tak prawdę mówiąc wszystkie te role w różnym stopniu istnieją równocześnie. Uważam, że o sztuce można mówić prostym językiem i moęe być zrozumiała i odbierana przez prostych, nieprzygotowanych do tego wcześniej ludzi. Wierze, że sztuka może mieć wpływ na rzeczywistość, może łączyć ludzi i zmieniać myślenie. W Projektach, w które jestem ostatnio zaangażowana współpracuje z naukowcami przyrodnikami, ekologami i aktywistami. Z natury jestem anarchistką.

  • Wystawy zbiorowe:

    • 2012 „6 Rzek” na Festiwaul Przemiany Warszawa
      „6 Rzek” premiera filmu i pierwsza w Krakowie wodna masa krytyczna
      Artboom festiwal Kraków
    • 2011 „Dialogues” Biennale Sztuki Współczesnej Petersburg
      „Marginesy” 7 Biennale fotografi galeria Arsenał Poznań
      „Szachrajki, Łobuzy, Pasożyty” Studio BWA Wrocław oraz konferencja „Strategie Trikstera” Instytut Historii Sztuki Wrocław.
      festiwal sztuki w przestrzeni publicznej „No Woman No Art.” Poznań
      „Wymiana Darów” Muzeum Współczesne Wrocław
    • 2010 - „Sztuka Matek” galeria Apteka Sztuki Warszawa
      „Mambo Spiniza” galeria Zderzak Kraków
      „Ulica Smoleńsk 22/8”
    • 2009 - nowohucki festiwal „Nowy Top Sztuk” NCK Kraków
    • 2007 - wystawa finalistów konkursu Fundacji im Franciszki Eibisch galeria sztuki Katarzyny Napiórkowskiej Warszawa
    • 2006 - „IV Triennale z martwą naturą”, BWA, Sieradz
      „Młode Malarstwo Krakowskie – część 1” Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie
      projekt „Konfrontacje Kraków – Berlin” wystawa w galerii Pryzmat ZPAP Kraków
    • 2005 - „Culture at crossing” galeria Labirynt i Cepelia Kraków, Culture Huset Farum, Dania
      wystawa laureatów „Triennale malarstwa” Instytut Polski Sztokholm
    • 2004 - „Triennale Malarstwa Częstochowa 2004” Miejska Galeria Sztuki Częstochowa
      „EGERIA 2004” Galeria Miejska Ostrów Wielkopolski
    • 2002 - „Promocje” ogólnopolski przegląd malarstwa młodych Galeria sztuki Legnica
    • 2001 - Interdyscyplinarna akcja młodych Galeria sztuki współczesnej Solvay Kraków
  • Wystawy indywidualne:

    • 2011 - „Power Back” performens w przestrzeni publicznej w ramach Dni Małopolski w Brukseli kooperacja z Justyną Koeke i Moniką Drożyńską
      „Arborphilia” wystawa wspólna z Wandą Michalak galeria WM Amsterdam
      „Koncert” galeria Zderzak Kraków
    • 2010 - „365 Drzew” galeria Mpik Gliwice
      wernisaż u Pana Sąsiada Kraków ul. Królowej Jadwigi 63
    • 2009 - „Ikonstas Miasto” galeria Zderzak Kraków
    • 2006 - Malarstwo galeria „Krypta u Pijarów” Kraków
    • 2005 - „Obrazy malowane w południe”, galeria 2 Światy w Krakowie
    • 2003 - Malarstwo galeria Schody Warszawa
      „Po drodze” galeria Sito Kraków
    • 2001 - Malarstwo, Dom krakowski, Norymberga
  • Cecylia Malik's anarchic and mischievous actions, inspirations and related situations
    by Magdalena Worłowska

    Mischievous and rebellious artistic activity of Polish painter and performer Cecylia Malik presents a figure of trickster from the female perspective. The artist in her actions shows her negative attitude towards hierarchy in art and, while exploring the issues related to the environment close to her for example the trees and the green areas, questions anthropocentric way of thinking, predominant in art throughout the ages . In conversation during the conference Cecylia Malik is going to discuss her latest actions such as 365 Trees inspired by the character of the book “The Baron in the Trees” by Italo Calvino- Cosimo. The photographs showing Cecylia in the Trees sharpen our senses to the background where city, police, traffic or passers-by can be seen. Everything is subjected to the well-known rhythm and routine, however, as the artist proves, it does not have to be like that. The artist, from the perspective of a tree asks a question: what is legal and what is not and why, who invents the rules and do they truly make sense? The questions about the influences of the visual image and art in general on the society that is ruled by media images arise in relation to the subsequent action discussed by the artist. The Scarce Large Blue Collective is an artistic action engaging the inhabitants of Krakow aimed at the protection of the green area in Krakow-Zakrzowek (the habitat of the Scarce Large Blue butterfly) against its transformation to build-up area. In addition to this problem the multidimensional aspect of the artists' work can be discussed as well as the sense of labeling of the artistic and social activities. What is extremely important, the action analysed, even though not purely ecological by definition, owing to its artistic dimension, appeared to be more efficient than the protests of ecologists (the investor renounced the investment). 365 Trees and The Scarce Large Blue Collective clearly demonstrate the conflict of nature and culture (in which nature is understood in broader sense as everything that is against the rules governed by culture) and at the same time attempt to overcome this conflict. In presented actions many people were engaged, including some members of the city council, which proves how influential and attractive the artists tricksters are in the everyday life of the society.
© 2013 Cecylia Malik
Created by Veronica Wolverine